Tratat de risipit bani publici – Studiu de caz: Cartierul Tineretului
Cum să dai în concesiune cu 4 lei/mp, pentru ca apoi să expropriezi și să ajungi să plătești 48 de euro/mp pentru a realiza un proiect?
Ei bine, pentru a răspunde la această întrebare, o să încerc să vă expun cât mai pe scurt un exemplu în materie de „bune practici” din cartierul Tineretului.

Ați vrut să vă cumpărați cu 4 lei locul în rai?
„Bunele practici” de guvernare locală aplicate în Tineretului
În toamna anului 2018 cetățenii Oradiei au avut posibilitatea de a vota unul din cele 10 proiecte de bugetare participativă care au strâns destule voturi pentru a intra în acest top.
Proiectul de bugetare participativă 10/2019 – în valoare de 180.000 euro – spații verzi, loc de joacă și pistă pentru bicicliști, votat de peste 700 de persoane, a prins ultmul loc eligibil în acel set de 10 proiecte.
Toate bune și frumoase până în momentul în care toți cei 27 de consilieri locali ai CL Oradea, cu unanimitate de voturi, dau în concesiune 900 mp, potrivit HCL1128/2018, fără consultare publică, pe baza unei simple cereri a Episcopiei Oradea, care nu conținea nici măcar o semnătură de la vreun enoriaș din cartier,

fără studiu de impact, fără licitație publică; la doar 4 lei/mp – cel mai bun teren din cartier, taman în mijlocul unui teren de peste 6.000 mp deținut de primărie (pentru ca să nu se mai poată construi altceva și să se bucure Episcopia Ortodoxă a Oradiei de tihna locului).
Am fost atunci în ședința de consiliu, însoțit de o delegație din cartierul Tineretului, pentru a-i anunța pe aleșii noștri, că am făcut noi consultarea în locul lor, iar prioritățile cetățenilor, așa cum reies din chestionarul de consultare, sunt cu totul altele, în plus le-am transmis că încalcă legea!


Astfel am purces la întocmirea unui dosar de contestare și cerere de anulare a HCL, în condițiile în care alți concesionari de terenuri din același cartier au plătit și 150 lei/mp, discriminarea primăriei fiind evidentă!
Scumpi la tărâțe, ieftini la făină
Pentru că au dat moca terenul din centrul cartierului, primăria Oradea găsește „ingenioasa soluție” de a construi proiectul în păduricea denumită potrivit PUG – „perdea de protecție forestieră” și trece la exproprierea unui teren de 3776 mp –
(oradea.ro)http://www.oradea.ro/fisiere/module_subpagini_fisiere/1655/pct.%2076.pdf
unde oferă 29 de euro/mp, deși aceeași primărie vinde cu 48 de euro/mp. Cu siguranță, persoana expropriată cunoaște prețul real al terenurilor din Tineretului și se va îndrepta în instanță pentru obținerea diferenței de 19 euro/mp.
La un simplu calcul matematic, cei 3776 mp expropriați valorează peste 180.000 de euro, adică taman valoarea totală a proiectului care va fi implementat…
Iar banii aceștia vor fi plătiți din buzunarele fiecăruia dintre noi! Fiecare orădean va da din propriul buzunar câte un euro…
Afacere păguboasă pentru cetățeni și PMO, dar profitabilă pentru biserică!
Pentru a înțelege mai bine șpagatul primăriei Oradea, care s-a situat în multe rânduri nu doar „la limita legii” ci în afara ei, trebuie să ne întrebăm de ce s-au pus luntre și punte pentru biserică.
Printre lucruile imorale și în afara legii pe care consider că aceștia le-au înfăptuit, sunt:
- Încălcarea legii 350/2001, care stipulează clar necesitatea consultării publice la schimbarea destinației PUD;
- Presiuni pe Comisia de Urbanism, care după ce a dat în 2 rânduri aviz nefavorabil construirii bisericii, după care, anul trecut în plină pandemie, într-o ședință online, suspectă, la care nu au putut participa mulți dintre membrii comisiei, ședință prin care nu s-ar fi putut lua decizii, au dat aviz favorabil, și renunță în continuare să ne pună la dispoziție, potrivit legii 544, minuta ședinței din 26.03.2020;

3. Tratament discriminatoriu față de ceilalți concesionari care au plătit metrul pătrat de zeci de ori mai mult;
4. Expirarea termenului prevăzut în contractul de concesiune pentru autorizarea construirii bisericii;
5. Nerespectarea articolelor: 309, 310, 312, 314, 315 din Codul Administrativ, referitoare la: condițiile concesionării directe, privind consultarea publică, întocmirea caietului de sarcini și a licitației.

L-aș numi malpraxis, doar că malpraxisul presupune lipsa intenției în săvârșirea greșelilor, lucru care nu se potrivește deloc cu situația noastră!
Pentru că am considerat că toate aceste aspecte întrunesc motivul unui proces în instanță, împreună cu 6 vecini din cartier, am dat primăria Oradea în judecată și așteptăm cu interes prima sentință din acest dosar.
Pe banii noștri și timpul nostru, în timp ce primăria, fie că pierde, fie că va câștiga, o va face tot pe banii noștri…
Alte link-uri: https://www.facebook.com/vasile.dumitriu.3/posts/10156922223849685
2. https://www.facebook.com/VasileDumitriuOradea/photos/526525395377598
fain grafic… vorba cântecului „ampulea” procente… ce-ai scris n-am mai citit… m-a convins graficul să n-o fac… dar sper să știi să scrii mai bine decât calculezi… hai noroc și noi să fim sănătoși…
Dacă dvs vă uitați mai mult la forma graficului decât la conținutul articolului, chiar nu-mi dați prilejul de a vă răspunde cum se cuvine.