Episodul 1: RER dă bătăi de cap orădenilor
Tu cât plătești la salubritate?
Ai o factură mai mare, mai mică, ești mulțumit de serviciile de salubritate?
Așa cum vă promiteam săptămâna trecută, astăzi vă prezint rezultatele mele cu privire la costurile gestionării corespunzătoare a deșeurilor!
Vă scriu din experiența celor 3 luni de când aplic modelul de colectare pe care vi l-am prezentat în postarea anterioară, având compostor propriu care îmi reduce la jumătate cantitatea de deșeuri pe care o generez, astfel, ajung să scot o singură dată la 4-5 săptămâni pubela cu fracția reziduală (6,35 RON TVA inclus) și de 4 ori pe lună sacii cu reciclabile (în abonamentul de 19,22 RON, TVA inclus).
Cu toate acestea, am avut surpriza neplăcută de a mă trezi cu o colectare+transport pubelă fracție bio citită în plus (3,68 RON), cu toate că am compostor așa cum vă spuneam, și nu am scos niciodată pubela cu fracția bio…Errare homanum est! am zis eu și m-am adresat RER pentru îndreptarea situației! Deși angajatul RER recunoaște că sistemul poate da greș, spune că nu au nicio cameră pe mașină, lucru care nu este așa, pentru a verifica și a descoperi că au emis în mod eronat factura cu ridicarea în plus. Așadar RER îmi cere mie probe pentru a le demonstra greșala lor, probe pe care ei deja le au! 🙂
Sunt convins că mulți dintre voi aveți probleme mult mai mari și mult mai grave, pe sume mult mai consistente decât ceea ce vă prezint eu, și știu că vă loviți de același sistem inflexibil, lipsit de vreo urmă de îndreptare, pe care l-am experimentat și eu! Totuși, eu am decis să nu las lucrurile așa!
Astfel, neavând nevoie de pubela maro, având deja compostor, am crezut că pot să-l predau RER pentru a-l da celor care au cu adevărat nevoie, ca să nu mă trezesc că luna viitoare îmi vor citi din nou greșit fracția bio. Din păcate, nu pot renunța la pubelă pentru că în contract la Art. 7 punctul J se specifică obligația RER „să asigure dotarea punctelor de colectare ale utilizatorilor cu recipiente de colectare”. Deci nu se poate! După principiul nolens volens, că vreau-că nu vreau, contractul cu RER mă obligă să am tomberonul în curte! Obligat-forțat ? !
Am fost sfătuit totuși să îmi dosesc tomberonul undeva în spatele casei, cât mai departe de drumul pe unde trece mașina RER ? Nici banii pe ridicarea fictivă nu pot să mi-i storneze, că noah, greșim…greșim…da pe banii altora! Astfel am decis să ne adresăm Oficiului de Protecția Consumatorului, nu pentru cei 3,68 RON facturați greșit, ci din principiu! Iar principiul sună așa: dacă tu greșești, nu mă pune pe mine să plătesc greșala ta!
De 1 aprilie 2021, de Ziua Internațională a Păcălelii, apare în sistemul RER dublă citire cu fracția bio la diferență de câteva secunde și le mulțumesc că s-au gândit să anuleze măcar una ?Nu vreau să speculez, dar mă întreb ce sume se pot strânge din astfel de „greșeli nevinovate” dacă ne raportăm la cei 20.432 de abonați de la case și cele 900 de asociații de proprietari de la blocuri…
Stând la rând la contracte/sesizări în incinta RER doamna din fața mea se plângea că i-au fost facturate pubelele vecinului dânsei. Lângă rândul nostru era o coadă și mai mare, cu oameni care aduseseră pubelele vechi la „cipat”, pubele care după „cipare”, din proprietatea personală a acestora, treceau automat în proprietatea RER. Unii chiar s-au trezit cu contractul de comodat în poștă! Contract de comodat întocmit pe propriile tomberoane!!!
C-așa-i în tenis ?
Nu zic că au greșit intenționat, spun doar că este în neregulă, ca recunoscând greșala să nu se poată storna suma de bani sau să corecteze celelalte greșeli. În cele aproape 2 ore cât am stat la acea coadă, am auzit multe și m-am simțit atât de stingher pentru că motivul reclamației mele era atât de banal în comparație cu celelalte…Simplul ridicat din umeri însoțit de propoziția ”sistemul nu-mi dă voie să stornez dacă…” pe mine nu mă încântă și nici nu mă convinge!
Se numește abuz, iar acest abuz este cu atât mai grav cu cât este săvârșit de o companie care deține monopol pe piață, știind că nu poți renunța la serviciile lor în favoarea altei firme de salubritate concurete!
Vă sfătuiesc pe toți să nu cedați acestor derapaje sau abuzuri și să le semnalați public, să sesizați RER și OPC dacă vă simțiți nedreptățiți! Pentru că: implicarea noastră a tuturor poate face diferența!
Chiar așa: voi cât ați plătit la salubritate luna aceasta? Mai mult, mai puțin? Sunteți mulțumiți de servicii, de suma facturată și de contractul cu firma dvs. de salubritate?
Ce puteți face în cazul în care operatorul de salubritate refuză să vă calculeze corect numărul de ridicări sau nu corectează alte greșeli:
1. sesizări către operator și OPC;
2. să prezentați public situația cu care vă confruntați, chiar și o postare pe facebook e mai mult decât nimic. Știu, sună aiurea, ei au camere pe mașini, dar te verifică pe tine dacă ai dovezi împotriva lor…dar o dată pățit, a doua oară sufli și în iaurt!
Episodul 2, va fi despre cum poți să reduci cantitatea de plastic și reciclabile, cum să colectezi corect și să nu-ți bați joc de munca și instalațiile firmelor de reciclare! Pentru că da, foarte mulți orădeni nu reciclează corespunzător, iar dacă vrem să avem pretenții de la firmele de salubritate trebuie să respectăm și noi niște reguli minimale! Implicarea civică a fiecăruia dintre noi face diferența! #TotulPleacăDeLaOameni #OradeaCurată #OradeaReciclează